Tam, kde násypom, tunelom, mostom a trasám po zrušených železniciach vdýchli nový život cyklotrasy, sa podarila skvelá vec. Takéto výlety totiž majú množstvo výhod: o miesto sa nemusíte biť s autami a na trasách nenájdete nič, čo by nezvládli lokomotívy, teda žiadne prudké stúpania ani klesania.
Pražské trasy Hloubětínom aj Žižkovom
Takéto chodníky nájdete aj tam, kde by ste ich nečakali: napríklad pražskými štvrťami Vysočany a Hloubětín prechádza cyklotrasa Rokytka, sčasti vybudovaná na násype zrušenej železničnej vlečky ČKD Lokomotivka. Cyklotrasa prechádza tiež starým tunelom pod Vítkovom. Začína v blízkosti križovatky U Bulhara, po opravenom železničnom moste prechádza nad frekventovanú husitskú ulicu a pokračuje po južnom úbočí Vítkova, starým Vítkovským tunelom prechádza na karlínsku stranu kopca a končí na miestach nazývaných Na Krejcárku.

Cyklotrasa Koleje pri Novom Jičíne
Keď blesková povodeň zničila starú železničnú trať z Nového Jičína do Hostašovic, namiesto nákladných opráv sa päť obcí a miest – Nový Jičín, Životice u Nového Jičína, Mořkov, Hodslavice a Hostašovice – pustilo do budovania cyklotrasy nazvanej Koleje. Jazdí sa po nej od septembra 2014, meria bezmála 10 kilometrov a vyhnete sa tak jazde po frekventovanej ceste prvej triedy medzi Novým Jičínom a Valašským Meziříčím.

Cez Varhany k pyšnej princeznej
Pre dráhové cyklotrasy sa malá česká premiéra odohrala v roku 2002: stala sa ňou 4,5 km dlhá cyklotrasa Vlčí Důl, ktorá vedie od bývalej stanice Česká Lípa město k juhovýchodu do osady Vlčí Důl. Keď navyše prekľučkujete Českou Lípou, môžete si výlet predĺžiť jazdou po ďalšej zrušenej trati, kadiaľ chodievali lokálky do Kamenického Šenova.


Dnes po nej vedie 17 km dlhá trasa zvaná Varhany, ktorú využívajú cyklisti, in-line korčuliari aj turisti a v zime bežkári. A prečo Varhany? Pretože vedie až k Panskej skale v Kamenickom Šenove, ľudovo nazývanej Varhany. Tú pozná naozaj každý, kto niekedy videl filmovú rozprávku Pyšná princezná.


Na bicykli Vysočinou
K najznámejším cyklotrasám, vedúcim po násype bývalých železničných tratí, patrí 9 km dlhá cyklotrasa z Přibyslavi do Sázavy – ale pozor, reč nie je o stredočeskej Sázave so známym Sázavským kláštorom, ale rovnomennej obci pri Žďári nad Sázavou na Vysočine. Trasa sa vinie romantickým údolím rieky Sázavy, a pretože väčšinou vedie lesom, v slnečných dňoch tu býva príjemný tieň.
Pôvodne Vysočinou viedla železničná trať, kadiaľ od roku 1898 jazdili vlaky z Havlíčkovho Brodu do Žďáru. V prevádzke bola len do roku 1953, kedy ju nahradila nová hlavná trať z Brna do Havlíčkovho Brodu. Úsek medzi Přibyslavou a Sázavou sa využíval ako vlečka, v lete po nej chodievali nostalgické vlaky. Prevádzka bola definitívne zastavená v roku 2006 a o päť rokov neskôr vznikla cyklotrasa.
O rok neskôr sa dočkala otvorenia cyklotrasa na opustenej trati medzi obcami Lupěné a Hněvkov pri Zábřehu. S dĺžkou 2,5 km síce patrí k najkratším, ale zase má niečo, čo inde nenájdete: malý železničný skanzen. Jeho hlavným lákadlom je parný rušeň z roku 1950, dva staré mechanické semafory či mechanické závory.

Pohodová jazda z Benátok do Zdětína na bicykli aj in-linoch
Cyklotrasa a in-line trasa vedúca z Benátok nad Jizerou do Zdětína vznikla na mieste zrušenej železničnej vlečky z roku 1878. Cyklotrasa začína v Benátkach pri futbalovom štadióne na ulici Letní stadion a končí pri vlakovej stanici Zdětín u Chotětova.
Po cykloceste zároveň vedie aj náučný chodník Krajinou Rudolfa II., ktorý ďalej pokračuje do Brandýsa nad Labem a Lysej nad Labem. Na chodníku sú dve odpočívadla vybavené posedením s prístreškom, stojanom na bicykle aj informačnou tabuľou. Cyklotrasa je stredne frekventovaná a dostatočne široká. Dĺžka trasy je 5,4 km a jej prvá polovica vedie medzi poľami, druhá potom pozdĺž málo frekventovanej cesty.

Viac inšpirácií na zaujímavé výlety po Česku nájdete na www.kudyznudy.cz